سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در گذشته مرا برادرى بود که در راه خدا برادریم مى‏نمود . خردى دنیا در دیده‏اش وى را در چشم من بزرگ مى‏داشت ، و شکم بر او سلطه‏اى نداشت ، پس آنچه نمى‏یافت آرزو نمى‏کرد و آنچه را مى‏یافت فراوان به کار نمى‏برد . بیشتر روزهایش را خاموش مى‏ماند ، و اگر سخن مى‏گفت گویندگان را از سخن مى‏ماند و تشنگى پرسندگان را فرو مى‏نشاند . افتاده بود و در دیده‏ها ناتوان ، و به هنگام کار چون شیر بیشه و مار بیابان . تا نزد قاضى نمى‏رفت حجّت نمى‏آورد و کسى را که عذرى داشت . سرزنش نمى‏نمود ، تا عذرش را مى‏شنود . از درد شکوه نمى‏نمود مگر آنگاه که بهبود یافته بود . آنچه را مى‏کرد مى‏گفت و بدانچه نمى‏کرد دهان نمى‏گشود . اگر با او جدال مى‏کردند خاموشى مى‏گزید و اگر در گفتار بر او پیروز مى‏شدند ، در خاموشى مغلوب نمى‏گردید . بر آنچه مى‏شنود حریصتر بود تا آنچه گوید ، و گاهى که او را دو کار پیش مى‏آمد مى‏نگریست که کدام به خواهش نفس نزدیکتر است تا راه مخالف آن را پوید بر شما باد چنین خصلتها را یافتن و در به دست آوردنش بر یکدیگر پیشى گرفتن . و اگر نتوانستید ، بدانید که اندک را به دست آوردن بهتر تا همه را واگذاردن . [نهج البلاغه]

پشت کنکوریا

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

به سایت خودتون خوشومدین

چهار کلید طلایی مطالعه شامل برنامه ریزی ـ روش های صحیح مطالعه ـ مرور مطالب ـ علاقه , فعالیت و اعتماد به نفس هستند .

ــ‌ در موارد و حالات ذکر شده فرایند یادگیری مختل خواهد بود : ( در هنگام ناراحتی جسمی و عاطفی و روحی و احساس غمگینی و عصبانیت و پرخاشگری , در جا های شلوغ که محل رفت و آمد دیگران است پس از دیدن فیلم های پر هیجان , در مکانی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است , نور شدید یا نور کم است , مواقعی که فوق العاده سیر یا گرسنه هستند , در حالت خواب آلودگی و خستگی و چرت زدن , بلافاصله بعد از صرف غذا در حالیکه مجبورید به حرف دیگران گوش دهید و گوش دادن به موسیقی و . . . و صرف تنقلات ـ مطالعه در جای گرم و نرم که به درد استراحت می خورد .

 ــ بهترین برنامه ریزی به وسیله خود فرد نوشته می شود چراکه، هیچ کس به اندازه شما از جزعیات کارتان , عادات , روش مطالعه , محیط , شرایط زندگی و تحصیلتان آگاه نیست .

 ــ یکی از روش های موفق بهبود مطالعه و یادگیری روش ( پس ختام ) است شامل : خواندن اجمالی یا پیش خوانی ـ سوال کردن ـ خواندن ـ تفکر ـ از حفظ گفتن ـ مرور کردن می باشد .

ــ‌ فنون اساسی روش دقیق خوانی شامل : سازمان دادن مطالب ـ حاشیه نویسی و علامت گزاری و خلاصه کردن می باشد . ــ در مطالعه فعال و جدی آغاز مطالعه با دقت و اصطلاحاً آرام و بدون شتاب و در صورت امکان صفحات نخست دو بار خوانده شود تا ذهن آمادگی لازم را پیدا کند .

ــ یکی از راه های مقابله با حواس پرتی این است که به هنگام مطالعه یک تکه کاغذ در دسترس قرار دهید و هر گاه مطلبی ذهن شما را اشغال کرد فوری یکی دو کلمه در مورد آن بر روی کاغذ بنویسید و زمانی را هم که تصمیم دارید به آن مطلب یا مشکل رسیدگی کنید یادداشت کنید.

ــ کلید اساسی تمرکز حواس شامل سوال کردن ـ استنباط کردن ـ تجسم کردن ـ علامت گزاری و حاشیه نویسی ربط دادن و عبارت خوانی می باشد .

 ــ در برنامه ریزی درسی , برنامه باید قابل انعطاف باشد و برای هر درسی وقت کافی منظور شود . ( هر ساعت درس مدرسه نیاز به دو ساعت مطالعه دارد ) ــ فاصله میان آموزش هر درس در محیط آموزشی با مطالعه آن در منزل تا حد ممکن کم باشد . تنوع آموزشی بهتر از تراکم آموزشی است . ــ مطالعه مطالب مشابه پشت سر هم یک عامل برای تداخل اطلاعات است . ــ زمان مناسب برای مطالع درسی مشکل پس از مطالعه یک درس ساده است . ــ حتماً خود را به مطالعه منظم و مداوم روزانه عادت دهید . ــ جدی خواندن و جستجو گرانه خواندن مطالب و فعال بودن در حین مطالعه ( یادداشت برداری , خلاصه کردن , مطالب مهم و کلیدی را مشخص کردن و سوال کردن از خود و . . . ) کمک زیادی به یادگیری می کند .

ــ به کیفیت یادگیری و مطالعه بیندیشید نه به کمیت آن ( درک و فهم کامل مطالب ) . ــ عمدتاً انسان مطالب عمیق واستدلای را در اوایل روز بعد از استراحت بهتر یاد می گیرد ( مثل ریاضی , آمار , حسابداری ) مطالب نظری را بعدازظهر بهتر یاد می گیرد ( مثل فلسفه , زیست شناسی , منطق ) و مطالب ذوقی مثل زبان , قواعد دستوری و نظری صرف را در شب بهتر یاد می گیر مانند ( ادبیات فارسی , زبان انگلیسی , تاریخ و جغرافیا ) .

ــ به یاد داشته باشید هوشمندانه ترین شیوه مبارزه با ترس و اضطراب امتحان آماده ساختن خودتان است بهترین تضمین در برابر نگرانی و دلهره امتحانات همانا معرفت و آگاهی کامل از مورد درسی است و این امر آنگاه میسر می شود که مطالعه مداوم روزانه و مرور مرتب درس ها را پیش از امتحانات انجام داده باشید . ــ به نظر بعضی متخصصان ساعات صبح و چهار تا شش بعدازظهر از ایده ال ترین ساعات مطالعه است . ــ پس از گذشت 24 ساعت از مطالعه و یادگیری تقریباً %80 مطالب فراموش می شود با مرور صحیح از فراموشی جلوگیری کنید. ــ لازم است مرور و مطالعه را چند و حتی چندین ساعت قبل از شروع امتحانات قطع کنید تا فکر و ذهن از حالت فعالیت و برانگیختگی خارج شده و استراحت کوتاهی داشته باشد .

 ــ در تغذیه روزانه از مواد غذایی تازه و سبک مانند سبزیها و میوه ها استفاده کنید ؛ از تفقلات طبیعی از جمله کشمش که اثر عجیبی بر حافظه دارد استفاده شود . تا حد امکان مواد نشاسته ای مصرف کنید . مصرف ماست و دوغ موجب خواب آلودگی می شود که لازم است کاسته شود .

 ــ سعی کنید تا حد امکان در یک مکان مطالعه کنید , خود را نسبت به یک مکان شرطی کنید زیرا محیط آشنای یک مکان موجب تمرکز حواس می شود . ــ بهترین وضعیت برای مطالعه نشستن پشت میز مطالعه است ــ به اندازه کافی 6 تا 8 ساعت بخوابید ؛ بیش از اندازه هم نخوابید .

 ــ نکات مهم درسی و کلاسی را به صورت کلیدی یادداشت کنید . کلمات کلیدی در واقع کوتاه ترین و پر معناترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده به خاطر آورده می شود . ــ یادداشت برداری باعث نظم یافتن مطالب وخاطر سپردن بهتر و تمرکز حواس می شود . ــ با علاقه و اشتیاق برای رسیدن به هدف درس بخوانید نه از روی اجبار . ــ پیش از خوابیدن آنچه را که خوانده اید یکبار مرور کنید . ــ مرور فعال و صحیح : بلافاصله + یک روز بعد + یک هفته بعد + یک ماه بعد +4 ماه بعد . ــ استعداد و اعتماد به نفس دو سرباز هستند که به اتفاق هم می توانند چند لشکر را شکست دهند .

به گفته ارشمیدس : نقطه اتکایی به من بدهید کره زمین را بر سر اهرمی بلند خواهم کرد . ــ در طول مطالعه حافظه تصویری ( چشمی ) را فعال کنید . کد گذاری , رمز گذاری , علامت گذاری و واژه سازی روش های خوبی هستند . ــ فراموش نکنید معمولاً 24 ساعت مانده به موعد امتحان بیشترین ساماندهی و نظم بخشی ذهن و یادگیری صورت می گیرد لذا از دغدغه ها , اضطرابها , کارهای غیر ضروری , دخالت ها و مشغولیات کاذب , رسانه ها , مجلات و . . . دوری کنید .

ــ بهترین آماده سازی در شب قبل از امتحان مرور و تکرار الگوهای سازماندهی شده است . ــ علت اصلی و اساسی اغلب اضطراب ها و تنش ها در دوره امتحان و آزمون ها می تواند ناشی از عوامل چندی باشد که برخی از آنها شامل نداشتن دید مثبت و سازنده نسبت به امتحان ,برنامه ریزی گسیخته هنگام مطالعات , عدم تغذیه مناسب , توهمات و ابهام ذهنی , سلب اعتماد از خویشتن , خستگی و فرسودگی دستگاه اعصاب و عدم توجه به اهتمام به ایجاد و مقدمات امتحان از جهت روحی , روانی و جسمی است .

ــ با کمک استعداد و اعتماد به نفس بالا و اراده و پشتکار , موفقیت تحصیلی کسب می شود .

 ــ به گفته ادیسون : نبوغ نتیجه %99 فعالیت + %1 استعداد است دانش آموز گرامی بهتر است این جملات را مرتب تکرار کنید و تصور مثبتی از خود داشته باشی : ـ من می توانم در تحصیل موفق بشوم . ـ من توان آموختن درس هایم را دارم . ـ من می توانم آنچه را که می خوانم به یاد بسپارم . ـ من می توانم بر افکار پریشان خود مسلط شوم



  • کلمات کلیدی :
  • شاه جانی ::: چهارشنبه 87/10/25::: ساعت 2:0 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 7
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدید :32755

    >> درباره خودم <<
    پشت کنکوری
    شاه جانی
    این وبلاگ به کسانی که اضطراب شدیدی در مورد کنکور دارند آرامش هدیه می کند و به آنها راه های مطالعه کردن را می آموزد

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    پشت کنکوری

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<